Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2021 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2021 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.836 | 467 | 2.303 | 1.653 | 1.535 | 1.523 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 164.713 | -1.157 | 163.556 | 160.507 | 154.755 | 175.201 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.059 | 145 | 1.204 | 1.365 | 1.201 | 1.111 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 167.608 | -545 | 167.063 | 163.525 | 157.491 | 177.835 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 117.047 | -6.357 | 110.690 | 140.172 | 134.253 | 149.882 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 567 | 5 | 571 | 571 | 1.452 | 589 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.614 | -6.352 | 111.262 | 140.743 | 135.705 | 150.472 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 13.398 | 1.737 | 15.134 | 1.172 | 811 | 410 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 7.568 | 28 | 7.596 | 3.147 | 8.816 | 3.145 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 20.965 | 1.765 | 22.731 | 4.319 | 9.627 | 3.555 |
Totaal Lasten | 306.187 | -5.131 | 301.056 | 308.586 | 302.823 | 331.862 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 280 | 0 | 280 | 160 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 3.946 | 0 | 3.946 | 949 | 754 | 720 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.226 | 0 | 4.226 | 1.109 | 754 | 720 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.894 | 0 | 7.894 | 5.694 | 5.694 | 5.694 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.894 | 0 | 7.894 | 5.694 | 5.694 | 5.694 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 0 | 1.007 | 1.007 | 400 | 400 | 0 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.250 | 5 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.250 | 1.012 | 2.262 | 1.655 | 1.655 | 1.255 |
Totaal Baten | 13.369 | 1.012 | 14.382 | 8.457 | 8.103 | 7.669 |
Saldo lasten en baten Ambitie | 292.818 | -6.144 | 286.674 | 300.129 | 294.721 | 324.193 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Zie ook het Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
MIRT verkenning Oeververbinding Rotterdam € 0,4 mln |
---|
Voor de verdere uitwerking van de verkenning tot aan het voorkeursbesluit zijn in het BO-MIRT financiële afspraken gemaakt over de proceskosten. De totale bijdrage voor de provincie komt daarmee op € 1,9 mln. Eerder was voor het proces al € 0,5 mln exploitatiebudget gereserveerd. Voorgesteld wordt om voor deze projectontwikkeling het exploitatiebudget te verhogen met € 1,4 mln (€ 0,4 mln in 2021 en € 1 mln in 2022). Ter compensatie wordt het investeringsbudget voor de Programmatische aanpak Rotterdam-Den Haag met € 1,4 mln verlaagd. |
Zuid-Holland Bereikbaar € 0,1 mln |
---|
In het BO-MIRT van 2020 is besloten om voor de periode 2021-2026 de huidige samenwerking in Bereik! (afstemming werkzaamheden) uit te breiden met de bestaande organisaties van de Verkeersonderneming (regio Rotterdam) en Bereikbaar Haaglanden en Holland Rijnland, die zich vooral richten op mobiliteitsgedrag en modal shift. De samenwerking zal betrekking hebben op heel Zuid-Holland. |
Versnelling verbreding A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda € 0,1 mln |
---|
De afgesproken versnelling door het Rijk is niet haalbaar gebleken en daarom is met het Rijk en de gemeenten afgesproken om de beklemde middelen in de reserve Bereikbaarheid van € 0,9 mln (inclusief bijdragen gemeenten) anders in te zetten:
Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Luchtvaart € 0,4 mln |
---|
Om de adviesrol voor Rotterdam The Hague Airport en Schiphol in te kunnen vullen wordt € 0,1 mln beschikbaar gesteld. Het gaat, naast de wettelijke taken, vooral om aanvullende adviezen en participatieprocessen. |
Expertisecentra uitbreiding € 0,2 mln |
---|
In 2018 zijn vijf expertisecentra opgericht, die te beschouwen zijn als de voorlopers van de te vormen professionele teams. In de expertisecentra wordt de vakontwikkeling gestimuleerd en gecoördineerd door vakcollega’s. Voor de continuering van de centra is uitbreiding van 2 fte nodig. |
Innovatieve aanpak A15 € - 0,6 mln |
---|
Het ministerie I&W heeft een subsidieaanvraag ingediend voor kortetermijnmaatregelen op het traject A15 Ridderkerk – Gorinchem. In de begroting is rekening gehouden met een uitvoering in 2020-2021, maar de subsidieaanvraag betreft de periode 2020-2022. Een deel van het budget 2021 ad € 0,6 mln wordt daarom overgezet naar 2022. |
Omgevingsbeleid € 0,3 mln |
---|
Na de invoering van de Omgevingswet blijft het nodig het omgevingsbeleid te onderhouden en door te ontwikkelen, waarbij deskundig advies nodig blijft. Het gaat dan om de verordening, de omgevingsvisie, het omgevingsprogramma, de monitor leefomgeving, de milieueffectrapportages en het actueel, compleet en inzichtelijk houden van het beleidsinformatiesysteem. Deze maatregelen moeten ook bijdragen aan het blijven vergroten van de beleidseffectiviteit. |
DRIS-panelen € 0,2 mln |
---|
In verband met de coronacrisis zijn een aantal werkzaamheden aan de DRIS-panelen uitgesteld en doorgeschoven naar 2021. Eind 2020 is hiervoor al wel een opdracht verstrekt, maar de prestatie zal in 2021 geleverd worden. |
Exploitatie veer Maassluis-Rozenburg € 1,2 mln |
---|
Bij de recente overname van de veerdienst Maassluis-Rozenburg door Swets ODV Maritiem, zijn afspraken gemaakt over aanpassing van de exploitatie-overeenkomst. De financiële gevolgen van de aanvulling op deze overeenkomst waren nog niet verwerkt in de begroting. |
Digitalisering overheden Smart Mobility € 0,3 mln |
---|
In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Op basis van het hiervoor vastgestelde implementatieplan vindt nu een herverdeling en herallocatie van het eerder beschikbaar gestelde budget plaats. |
Projectbudget RHINE Kick-start Study € - 0,2 mln |
---|
Om tot een juiste verantwoording te komen van de (subsidiabele) kosten die samenhangen met het leadpartnership voor de RHINE Kickstart-study, wordt de provinciale bijdrage overgezet naar Beleidsdoel 2-3. |
Arbeidscapaciteit: M € - 0,35 mln naar P € 0,35 mln |
---|
Bij de 1e Begrotingswijziging 2020 is abusievelijk het volledige budget voor externe inhuur (P) vanaf 2021 overgezet naar uitbesteed werk (M). Het is voor het realiseren van de ambities echter noodzakelijk dat voor de inhuur van externe deskundigheid (bijvoorbeeld gespecialiseerde juristen of concessiemanagers die een nieuwe aanbesteding begeleiden) middelen beschikbaar zijn. |
Apparaatslasten € 0,6 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € - 3,4 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen. De begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Diverse kleine wijzigingen € - 0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
N468 € - 7,4 mln |
---|
De voorbereiding voor het onderhoud en de functionele verbeteringen aan de N468 is vertraagd. De uitwerking van het werk in het Definitieve Ontwerp vraagt meer voorbereidingstijd. Hierdoor start de aannemer later met de uitvoering. |
Overdrachten N206 en N453 € 0,2 mln |
---|
In 2021 wordt de N453 en een deel van de berm langs de N206/Doctor Kortmannstraat overgedragen aan respectievelijk de gemeente Waddinxveen en Zoeterwoude. De gemeenten ontvangen een afkoopsom voor de toekomstige beheer- en onderhoudslasten. |
N210 Grote Kruising Algeracorridor € 0,2 mln |
---|
De provinciale N210 sluit aan op de kruising Nieuwe Tiendweg/C.G. Roosweg. Binnen het project Grote Kruising Algeracorridor (KTA-move en MIRT) wordt deze kruising met de Nieuwe Tiendweg vervangen en onderhouden door de gemeente Krimpen aan den IJssel. Van de kosten komt € 2,8 mln ten laste van de provincie. Deze kosten worden voor € 2,1 mln ten laste van de beschikbare investeringsmiddelen voor beheer en onderhoud gebracht en voor € 0,7 mln ten laste van de exploitatie, waarvan € 0,2 mln in 2021 en € 0,5 mln in 2022. |
Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken – hefbrug Waddinxveen € 1,7 mln |
---|
Naar aanleiding van het door de EEA uitgevoerde onderzoek naar het incident bij de hefbrug Boskoop is een Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken vastgesteld. Vanuit de Versterkingsaanpak vindt in 2021 onderhoud plaats aan de hefbrug Waddinxveen. |
Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken arbeidscapaciteit € 1 mln |
---|
Naar aanleiding van het door de EEA uitgevoerde onderzoek naar het incident bij de hefbrug Boskoop is een Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken vastgesteld. Voor de uitvoering van dit programma is € 1 mln extra nodig voor arbeidscapaciteit, waarvan € 0,7 mln voor de formatie en € 0,3 mln voor inhuur. |
Diverse kleine wijzigingen € - 0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
Apparaatslasten € 0,2 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € - 2,2 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen. De begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Actualisatie project 20 waterstofbussen € 0,5 mln |
---|
Na de aanbesteding van de bouw van het waterstoftankstation en de levering van de waterstof, is het project in de implementatiefase beland. De projectbegroting is hierop geactualiseerd. |
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,4 mln |
---|
Provincies Zeeland en Zuid-Holland geven uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in de vorm van de vastgestelde Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW). Voor een efficiënte en effectieve uitvoering is afgesproken dat de provincie Zuid-Holland onderdelen uit de RAL zelf aanbesteed en de kosten hiervan volledig bij de provincie Zeeland in rekening brengt. Zie ook de toelichting bij de baten. |
CLINSH 2021 € 0,6 mln |
---|
De lasten voor CLINSH worden voor 2021 geraamd op € 0,6 mln. De lasten worden gedekt door de ontvangen EU-subsidie voor het project CLINSH. Zie ook de toelichting bij de baten. |
Projectbudget RHINE Kick-start Study € 0,2 mln |
---|
Om tot een juiste verantwoording te komen van de (subsidiabele) kosten die samenhangen met het leadpartnership voor de RHINE Kickstart-study, wordt de provinciale bijdrage overgezet van Beleidsdoel 2-1. |
Apparaatslasten € 0,1 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Zie ook het Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,4 mln |
---|
De provincies Zeeland en Zuid-Holland geven uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in de vorm van de vastgestelde Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW). De voor deze activiteit beschikbaar gestelde rijksbijdrage wordt door de provincie Zeeland beheerd. Zuid-Holland brengt de gemaakte kosten in rekening bij de provincie Zeeland. |
CLINSH 2021 € 0,6 mln |
---|
De ontvangen EU-subsidie wordt ingezet ter dekking van de geraamde lasten. |