Kadernota 2022 - 2025

2. Beleidsmatig kader Begroting 2022 - 2025

2.1 Naar een begroting in evenwicht

Het financieel beeld in deze kadernota laat komende jaren een slinkend begrotingssaldo zien. Daarnaast is in het coalitieakkoord is het volgende opgenomen:

Uitgangspunt is een solide financieel beleid voor de lange termijn waarbij de lasten voor onze inwoners niet hoger zijn dan strikt noodzakelijk en inkomsten en uitgaven meerjarig structureel in evenwicht zijn.

We verbeteren onze financiële planning om zo realistisch mogelijk te begroten. We houden financiële ruimte om in te spelen op actuele ontwikkelingen en nieuwe ambities. Het geld kan immers maar één keer worden uitgegeven en we weten dat we altijd rekening moeten houden met tegenvallers.
We onderzoeken planningsaanpassingen om budget vrij te spelen voor inzet op korte termijn.
Om plannen beter te toetsen op realisme en onderbouwing, versterken wij de centrale control functie. We zoeken structurele financiering voor langer lopende programma’s”.

Tegen die achtergrond heeft het college onderzoek laten doen in de vorm van het traject "Begroting in Evenwicht". Hierbij is in kaart gebracht welke beleidsafspraken, convenanten, agenda’s, en andere afspraken ten grondslag liggen aan de huidige niveaus van de budgetten in de verschillende ambities. Daarnaast is onderzocht voor welke termijn er afspraken zijn gemaakt en welke keuzes er gemaakt zouden kunnen worden qua uitvoeringsniveau. Achterliggend doel bij dit onderzoek is dat baten en lasten in de begroting duurzaam in evenwicht zijn.

Het traject heeft op hoofdlijnen de volgende inzichten en aanbevelingen opgeleverd:

Aanbevelingen

  1. Bij het voorleggen van nieuwe beleidsvoorstellen (GS/PS) dient explicieter weergegeven te worden hoe en vanuit welke rol deze beleidsvoorstellen bijdragen aan de provinciale doelstellingen, welke afwegingsmogelijkheid er zijn en hoe dit (mogelijk) de benodigde budgetten en dekking beïnvloed. Daarbij is het belangrijk om expliciet aan te geven of de keuzes structurele of incidentele consequenties met zich meebrengen, of structurele verwachtingen bij partijen scheppen.
  2. Maak bij nieuwe beleidsvoorstellen (GS/PS) de keuze voor de rolopvatting als provincie expliciet en betrek daarin de wijze waarop invulling aan die rol gegeven kan worden (arbeid, materieel, communicatie, regelgeving) en de implicaties die de keuze kan hebben voor de ondersteuning.
  3. Bij voorstellen tot intensiveringen van beleid en de inzet van incidentele middelen hiervoor dienen de structurele gevolgen daarvan geschetst te worden.

Op basis van bovenstaande inzichten en aanbevelingen zal er in voorbereiding op de Begroting 2022 aandacht geschonken worden aan het inzichtelijk maken van welk beleid gedekt wordt door structurele baten (met name de algemene dekkingsmiddelen zoals provinciefonds en MRB) en welk beleid gedekt wordt door incidentele baten zoals subsidies en eenmalige bijdragen. Voor een situatie waarin de begroting in evenwicht is zouden incidentele baten niet ingezet moeten worden voor structurele lasten c.q. structureel beleid.

In de volgende paragrafen volgt een nadere toelichting per ambitie over de bevindingen van het traject Begroting in Evenwicht. Deze bevindingen beperken zich tot de structurele materiële issues. Incidentele en arbeidscapaciteitsissues zijn hierin niet opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2021 08:12:27 met de export van 09/24/2021 07:58:17