Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
In deze paragraaf volgt een opsomming van de structurele materiële issues binnen Ambitie 7 die via het traject Begroting in Evenwicht in kaart zijn gebracht. Het gaat hier om beleid en uitvoering dat structureel van aard is, maar incidenteel gefinancierd is. Incidentele en arbeidscapaciteitsissues zijn hierin niet opgenomen.
Beleidsmatige ontwikkelingen
Algemeen
Voor recreatie zijn er in de afgelopen jaren veel extra incidentele middelen uitgetrokken met name gericht op intensivering en verder ontwikkeling van de recreatiefunctie. In de periode 2011-2015 betrof het € 100 mln voor intensiveringen van recreatie om de stad, in de periode 2015-2019 is incidenteel € 5 mln extra beschikbaar gesteld voor groenparticipatie en € 20 mln voor landschapstafels waarvan een aanzienlijk deel van de middelen is ingezet voor versterking van recreatie via de landschapstafels. Voor Sport en Recreatie is er bij de coalitievorming 2020-2023 incidenteel € 2 mln extra vrijgemaakt.
Het structurele budget voor intensivering en ontwikkeling van recreatie bedraagt € 2,5 mln per jaar. De overige middelen binnen het beleidsdoel sport en recreatie worden voornamelijk ingezet voor beheer en behoud van de bestaande voorzieningen.
Beschermen en benutten van de kwaliteiten van het bodem- en grondwatersysteem
Voor bodem- en grondwatersystemen vormt de wet bodembescherming de achtergrond voor het beleid en dat is naar aard structureel. De maatregelen komen echter voort uit een convenant en dekking vindt grotendeels plaats vanuit een reserve die gevoed wordt door tijdelijke rijksmiddelen. Met ingang van de Omgevingswet vervalt de Wet bodembescherming. De meeste bodemtaken blijven onder de verantwoordelijkheid vallen van de provincie via het overgangsrecht maar er gaan ook taken over naar gemeenten en er komen ook taken bij (vooral in relatie tot grondwater). In het Omgevingsbeleid wordt de verschuiving van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten meegenomen en worden zowel de taken via overgangsrecht als de nieuwe grondwatertaken vastgelegd
Voor Nazorg stortplaatsen (achtergrond wet Milieubeheer) is een wisselend maar structureel materieel budget aanwezig waarvan aangegeven wordt dat er op termijn een probleem kan ontstaan bij de opbouw van het doelvermogen vanwege een te laag rendement. Het eventuele tekort op het structurele budget lijkt daarmee incidenteel van aard.
Vergunningverlening en handhaving
Basis vormen de nota VTH en de beleidskeuzes gemaakt in de Omgevingswet. Deze collegeperiode zijn er extra middelen vrijgemaakt voor de inventarisatie en borging in de vergunning van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en potentieel zeer zorgwekkende stoffen (pZZS) bij bedrijven waarvoor GS vergunningverlenend bevoegd gezag zijn op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Een nog niet gekwantificeerd deel van deze werkzaamheden is structureel. Hier is in de meerjarenramingen vanaf 2024 nog geen rekening mee gehouden. Voor omgevingsdiensten is geen vrije structurele ruimte om in te spelen op prijsontwikkelingen (indexatie).
Samenhangend beleidskader gezond en veilig met kennisontwikkeling en innovatie
In 2021 wordt besluitvorming in Provinciale Staten verwacht over het opnemen en uitbreiden van het beleidsthema Gezond en Veilig in het Omgevingsbeleid. In hoeverre de beleidsuitvoering (extra) structurele middelen zal vergen is nog onbekend.
Kwaliteit recreatievoorzieningen
Er is slechts een beperkt structureel budget om bij te dragen aan het in stand houden en doorontwikkelen van de kwaliteit van recreatievoorzieningen rondom stedelijk gebied. Dat terwijl er sprake is van een toenemende behoefte aan recreatievoorzieningen van de bestaande inwoners. De verstedelijking zal de behoefte aan voorzieningen verder doen toenemen.
Bijdrage in beheer en onderhoud recreatiegebieden van derden
De druk op de recreatiegebieden is hoog en de verwachting is dat deze de komende jaren mede vanwege de verstedelijking verder zal toenemen. Het provinciale (meerjaren) budget voor het beheer van recreatiegebieden aan derden is daarop echter op dit moment niet afgestemd. Daarnaast is in de meerjarenbegroting geen rekening gehouden met indexatie van de middelen.
Groot onderhoud eigen recreatiegebieden
De provincie heeft nog enkele recreatiegebieden in eigendom. Ten aanzien van beheer van de eigen recreatiegebieden is het beleid dat “de provincie blijft zorgen dat de eigen gebieden schoon, heel en veilig blijven”. Voor deze gebieden wordt geen budget gereserveerd voor groot onderhoud. In de Voorjaarsnota 2021 is het onderhoudsbudget voor het jaar 2021 verhoogd. Het betreft een bedrag van jaarlijks € 0,3 mln.
Onderhoud geluidswerende voorzieningen Vlietland
Voor het beheer en onderhoud van het geluidscherm bij Vlietland zijn geen middelen in de meerjarenbegroting opgenomen. Het betreft een jaarlijks benodigd bedrag van € 0,05 mln.
Zwemwater
De provincie heeft de taak om informatieborden te plaatsen bij de aangewezen zwemwaterlocaties. Hiervoor is geen structureel budget beschikbaar. Bij de overdracht van Rijk naar provincie heeft de provincie een lumpsum bedrag ontvangen en dit bedrag zal in 2021 uitgeput zijn. Het betreft een structureel budget van € 75.000 per jaar.
Klimaatadaptatie en aanpak bodemdaling stedelijk gebied
In 2023 lopen de incidentele middelen voor proces- en onderzoek in het kader van ons versnellingsprogramma “Weerkrachtig Zuid-Holland" af. Voor het daadwerkelijk klimaatbestendig en waterrobuust inrichten van Zuid-Holland, is daarnaast het investeren in onze dragende water- en groensystemen van belang (Provinciale Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie). Uitgangspunt daarbij is dat de financiering en uitvoering moeten gebeuren binnen de scope en budgetten van de bestaande groen- en waterprogramma’s. Komende jaren komen
(rijks-)budgetten beschikbaar voor investeringen in o.a. economische ontwikkeling, woningbouw en energietransitie. Investeringen die - gezien het veranderende klimaat – een steeds groter belang hebben bij een gezonde en veilige water- en groenhuishouding voor de lange termijn. Wij constateren echter dat juist de groen- en waterprogramma’s die dit moeten realiseren de komende jaren te maken hebben met teruglopende budgetten. Daardoor is de financiële ruimte om binnen de scope van die opgaven te werken aan versterking van de Zuid-Hollandse water- en groensystemen, zeer beperkt. De inzet van middelen voor deze opgaven is afhankelijk van politiek bestuurlijke keuzes.
Ontwikkeling financiën
Specifieke baten
Toelichting:
In de specifieke baten is nog geen rekening gehouden met een Rijksbijdrage voor bodemtaken (doel 7.1.4). Besluitvorming door het Rijk voor het budgetjaar 2021 is/was voorzien in Q1 2021. Besluitvorming over de Rijksbijdrage voor de periode 2022-2030 is voorzien in Q2/Q3 2021. De verwachting is dat de rijksmiddelen voor 2021 – en ook voor de periode 2022-2030 - waarschijnlijk zullen afnemen door verschuiving van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten.
Lasten
Toelichting:
Bovenstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten i.r.t. reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves dat ingezet wordt in de lasten. Als het een negatief bedrag is dan is het lastenverlagend en verhoogd het saldo de reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Met het aflopen van de € 10 mln incidentele middelen uit het coalitieakkoord vallen de lasten na 2023 lager uit. Vanaf 2022 worden er middelen vanuit de lasten toegevoegd aan bestemmingsreserves, dit werkt lasten- verlagend. Een groot deel van de structurele lasten (circa € 44 mln) heeft betrekking op de bijdrage aan de omgevingsdiensten. Voor recreatie en sport bestaan de structurele lasten voor € 6,5 mln uit beheer van de bestaande recreatievoorzieningen (waarvan € 1,47 mln voor gebieden van de provincie), € 2,5 mln structureel per jaar voor daadwerkelijk ondersteuning van de beleidsambities, € 1,2 mln voor participatie en € 0,7 mln voor
overig (waaronder sport).
(bedragen x € 1.000) | Stand Voorjaarsnota 2021 | Stand Kadernota 2022 | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid | ||||||
7-1-1 Bevorderen van gezonde luchtkwalitiet | 1.338 | 1.279 | 1.279 | 1.278 | 1.278 | |
7-1-2 Verminderen van geluidhinder | 274 | 161 | 161 | 161 | 161 | |
7-1-3 Voork.risico's ongevallen met gevaarl.stoffen(transp/ind.) | 7.049 | 800 | 800 | 799 | 631 | |
7-1-4 Bescherm&benut.v.d.kwaliteiten v.h. bodem-&grondwatersysteem | 10.231 | 2.701 | 2.630 | 2.473 | 2.403 | |
7-1-5 Vergunningverl.,toezicht&handhaving, uitgev.ZH omgevingsd. | 53.688 | 55.059 | 52.215 | 51.544 | 51.544 | |
7-1-6 Samenhangend beleidskader Gezond&Veilig met kennisontw.&inn. | 1.290 | 1.272 | 1.372 | 672 | 672 | |
Totaal beleidsdoel 7-1 | 73.870 | 61.272 | 58.457 | 56.928 | 56.689 | |
Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving | ||||||
7-2-1 Recreatie, sport, kennisontwikkeling en innovatie | 26.618 | 14.397 | 13.026 | 12.517 | 13.516 | |
Totaal beleidsdoel 7-2 | 26.618 | 14.397 | 13.026 | 12.517 | 13.516 | |
Beleidsdoel 7-3 Klimaatbestendig Z-H,opgew.tegen effect.v.klimaatver.&bodemd | ||||||
7-3-1 Klimaatadaptie en aanpak bodemdaling stedelijk gebied | 1.421 | 1.221 | 751 | 220 | 220 | |
Totaal beleidsdoel 7-3 | 1.421 | 1.221 | 751 | 220 | 220 | |
Totaal Lasten | 101.909 | 76.890 | 72.233 | 69.665 | 70.425 | |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid | ||||||
7-1-4 Bescherm&benut.v.d.kwaliteiten v.h. bodem-&grondwatersysteem | 1.367 | 344 | 1.169 | 998 | 911 | |
7-1-5 Vergunningverl.,toezicht&handhaving, uitgev.ZH omgevingsd. | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | |
Totaal beleidsdoel 7-1 | 4.767 | 3.744 | 4.569 | 4.398 | 4.311 | |
Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving | ||||||
7-2-1 Recreatie, sport, kennisontwikkeling en innovatie | 159 | 27 | 27 | 27 | 27 | |
Totaal beleidsdoel 7-2 | 159 | 27 | 27 | 27 | 27 | |
Totaal Baten | 4.926 | 3.771 | 4.596 | 4.425 | 4.338 | |
Saldo lasten en baten Ambitie | 96.983 | 73.120 | 67.638 | 65.240 | 66.087 |