Begrotingssubsidies 2021 in vergelijking met 2020 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2020 | Kadernota | Begroting 2021 | Voorjaarsnota 2021 | Maximaal te subsidiëren 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Ministerie I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 2.591.500 | ||||
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | ||
2.1 | Regio Drechtsteden t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | ||||
2.1 | Regio Holland-Rijnmond t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | ||||
2.1 | Regio Midden-Holland t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | ||||
2.1 | Gemeente Katwijk t.b.v. aansluiting van 10 verkeersregelinstallaties | 137.000 | ||||
2.1 | Gemeente Noordwijk t.b.v. aansluiting van 1 verkeersregelinstallatie | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
2.1 | Gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 verkeersregelinstallaties | 100.000 | 85.000 | 3.000 | 88.000 | |
2.1 | Overslag Terminal Bergambacht t.b.v. regionaal overslagcentrum | 900.000 | ||||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 6.577.500 | 6.577.500 | 6.577.500 | ||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 2.179.096 | 888.675 | 1.341.247 | 2.229.922 | |
2.1 | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregelinstallaties op de centrale | 18.000 | 18.000 | 18.000 | ||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | 400.000 | |||
Totaal | 14.365.096 | 0 | 1.026.675 | 8.339.747 | 9.366.422 |
Toelichting begrotingssubsidies 2021
De begrotingssubsidie aan gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 VRI van € 85.000 te verhogen met € 3.000 naar een bedrag van € 88.000 (beleidsdoel 2.1)
Op basis van de in 2012 door de stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden ondertekende Bereikbaarheidsverklaringen, is in de afgelopen jaren gewerkt aan de realisatie van het programma ‘Beter Benutten’. Onderdeel van dit programma was het Plan van Aanpak Dynamisch Verkeersmanagement. Binnen dit programma is een aantal maatregelen gerealiseerd zoals het plaatsen van DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) ten behoeve van het informeren van verkeer bij verstoringen en incidenten en het opstellen en uitrollen van CAR (Coördinatie Alternatieve Route) -scenario’s waarin het verkeer kan worden bijgestuurd. Onderdeel van de maatregelen was verder het koppelen van de regionale verkeerscentrales en het aansluiten van de verkeersregelinstallaties (VRI's) van 10-15 gemeenten op deze centrales. Parallel hieraan heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag subsidie verstrekt aan inliggende gemeenten voor het koppelen van deze centrales. Een aantal gemeenten binnen de provincie maakten geen onderdeel uit van de hierboven beschreven programma's. Inmiddels is het voor het regionale verkeersmanagement wenselijk dat ook de VRI’s van deze gemeenten worden aangesloten op de verkeerscentrale, zodat er sneller en beter kan worden ingegrepen met Dynamische Verkeersmanagement maatregelen om hinder bij verstoringen en omleidingen te reduceren. De meeste gemeenten die onderdeel uitmaken van de CAR-routes zijn al aangesloten, maar de gemeenten Katwijk, Noordwijk en Voorschoten ontbreken nog. Katwijk is inmiddels aangesloten. In het verlengde van de eerdere regeling voor Beter Benutten is het wenselijk om ook deze gemeenten aan te sluiten. Voor deze gemeenten geldt dat zodra zij aangesloten zijn, zij zelf ook efficiënter VRI-management kunnen uitvoeren (en daarmee de doorstroming bevorderen). Voor deze gemeenten is er een eerste globale raming om 13 VRI's aan te sluiten voor € 100.000. Dit komt ook toekomstige smart mobility ontwikkelingen ten goede. De dekking hiervoor komt conform Kaderbesluit Infrastructuur 2020 uit de reserve Bereikbaarheid. De maatschappelijke baten zijn: meer mogelijkheden tot verkeersmanagement voor verbeterde doorstroming op het regionaal netwerk met een positief effect op de verkeersveiligheid. Er is gekozen voor subsidie omdat de provincie een bijdrage verleend en zelf geen opdrachtgever is. De aanpassingen en aansluitingen worden gerealiseerd door de gemeenten zelf en de VRI's in kwestie zijn ook in beheer bij de gemeenten.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 88.000 en deze op te nemen in de Begroting.
De begrotingssubsidie aan ProRail Utrecht t.b.v. project viersporigheid Schiedam voor een bedrag van € 6.577.500 (beleidsdoel 2.1)
Het project Viersporigheid Schiedam maakt deel uit van de beoogde Integrale viersporigheid op het gehele spoortraject Den Haag – Rotterdam. De viersporigheid moet leiden tot grotere betrouwbaarheid van de treindienst Den Haag-Rotterdam en hogere frequenties op dit traject. Het draagt daarmee bij aan de economische ontwikkeling van de Zuidelijke Randstad. Om deze redenen is de viersporigheid een beleidsprioriteit voor de Zuidelijke Randstad. En als zodanig ook opgenomen in het Regionaal Investeringsprogramma Zuidelijke Randstad. Met de Viersporigheid Schiedam kan de Intercitystatus van station Schiedam worden behouden. Het college van Gedeputeerde Staten heeft op 10 december 2019 besloten de bestuursovereenkomst Viersporigheid Schiedam aan te gaan. Het besluit past in het Gebiedsprogramma Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag van Rijk en Regio, en de samenwerkingsagenda van PZH en MRDH, waarbij de viersporigheid op dit tracé kan worden gezien als stap richting integrale viersporigheid tussen Rotterdam en Den Haag.
Voor de totale viersporigheid Rotterdam Den Haag is € 12,2 miljoen gereserveerd in het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur.
De maatschappelijke baten zijn: het vergroten van de leefbaarheid in stedelijke omgeving door het verminderen van congestie op wegen door betere ov-bereikbaarheid in samenhang met parkeerbeleid en mobiliteitstransitie in de stedelijke gebieden.
Gekozen is voor subsidie omdat het een investering betreft buiten areaal en bevoegdheid van de provincie Zuid-Holland.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 6.577.500 en deze op te nemen in de Begroting.
De begrotingssubsidie aan AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg van € 888.675 te verhogen met € 1.341.247 naar een bedrag van € 2.229.922 (beleidsdoel 2.1)
Het contract voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis – Rozenburg is voor de periode 2018-2032 na een aanbesteding gegund aan Ottevanger OV Exploitatie BV. In 2019 is dit bedrijf vanwege financiële problemen overgenomen door ODV Maritiem / Swets Groep; het bedrijf is hierbij omgedoopt tot AquaSwets BV. Onderdeel van die overname is een aanvullende overeenkomst tussen PZH en AquaSwets met de afspraak de exploitatiebijdrage (prijspeil 2017) met terugwerkende kracht te verhogen van € 694.500 naar € 796.000 per jaar en het verstrekken van een eenmalige investeringsbijdrage van € 1,1 miljoen, die wordt aangewend voor maatregelen om de betrouwbaarheid van de huidige schepen (bouwjaar 1965 en 1970) te vergroten, waardoor deze nog tot ingebruikname van de Blankenburgtunnel in dienst kunnen blijven. De dekking m.b.t. deze begrotingssubsidie is niet voorzien in de begroting 2021. Daarom wordt voorgesteld om deze totale bijdrage van € 1.341.247 (€ 1.100.000 investeringsbijdrage, € 203.000 aanvullende exploitatiebijdrage 2019 en 2020 en € 38.247 inflatiecorrectie) te dekken uit de Reserve Mobiliteit. In de begroting 2021 en verder is overigens wel voorzien in de dekking van de jaarlijkse, structurele, exploitatiebijdrage van € 714.000 en de inflatiecorrectie. Alleen de structurele verhoging van de exploitatiebijdrage van € 714.000 naar € 796.000 is nog niet in de begroting 2021 en verder opgenomen. De maatschappelijke baten zijn: Sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van OV-reizigers uitgevoerd door concessiehouders (nummer 6.34). Hoewel de veerdienst Maassluis – Rozenburg juridisch geen OV is en niet in een concessie wordt uitgevoerd, maakt dit vervoer deel uit van deze doelstelling.
De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van een openbaar aanbestede exploitatieovereenkomst, waarin ook de subsidieverstrekking is vastgelegd voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2032. Er zijn daarom geen alternatieven voor het instrument subsidieverlening overwogen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 2.229.922 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregelinstallaties op de centrale voor een bedrag van € 18.000 (beleidsdoel 2.1)
Op basis van de in 2012 door de stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden ondertekende Bereikbaarheidsverklaringen, is in de afgelopen jaren gewerkt aan de realisatie van het programma ‘Beter Benutten’. Onderdeel van dit programma was het Plan van Aanpak Dynamisch Verkeersmanagement. Binnen dit programma is een aantal maatregelen gerealiseerd zoals het plaatsen van DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) ten behoeve van het informeren van verkeer bij verstoringen en incidenten en het opstellen en uitrollen van CAR (Coördinatie Alternatieve Route)-scenario’s waarin het verkeer kan worden bijgestuurd. Onderdeel van de maatregelen was verder het koppelen van de regionale verkeerscentrales en het aansluiten van de verkeersregelinstallaties (VRI's) van 10-15 gemeenten op deze centrales. Parallel hieraan heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag subsidie verstrekt aan inliggende gemeenten voor het koppelen van deze centrales. Een aantal gemeenten binnen de provincie maakten geen onderdeel uit van het hierboven beschreven programma's. Inmiddels is het voor het regionale verkeersmanagement wenselijk dat ook de VRI’s van deze gemeenten worden aangesloten op de verkeerscentrale, zodat er sneller en beter kan worden ingegrepen met DVM-maatregelen om hinder bij verstoringen en omleidingen te reduceren. De meeste gemeenten die onderdeel uitmaken van de CAR-routes zijn al aangesloten, maar de gemeenten Katwijk, Noordwijk, Bodegraven - Reeuwijk en Voorschoten ontbraken nog. Katwijk is inmiddels aangesloten. In het verlengde van de eerdere regeling voor Beter Benutten is het wenselijk om ook de andere gemeenten aan te sluiten. Voor deze gemeenten geldt dat zodra zij aangesloten zijn, zij zelf ook efficiënter VRI-management kunnen uitvoeren (en daarmee de doorstroming bevorderen). Voor deze gemeente is er een eerste globale raming om 5 VRI's aan te sluiten voor € 18.000,-. Dit komt ook toekomstige smart mobility ontwikkelingen ten goede. Dekking vindt plaatst in Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland uit de reserve Bereikbaarheid.
De maatschappelijke baten zijn: door het koppelen van gemeentelijke VRI's op het besturingssysteem van de provincie vergroten wij het regionale netwerk. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden om verkeersmanagement toe te passen en verbetert dit de doorstroming op het regionale netwerk. Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. De aanpassingen en aansluitingen worden gerealiseerd door de gemeenten zelf, de VRI's in kwestie zijn ook in beheer bij de gemeenten.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 18.000 en deze op te nemen in de Begroting.
De begrotingssubsidie aan Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG voor een bedrag van € 400.000 (beleidsdoel 2.1)
De provincie is in maart 2019 met de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de betrokken regionale partijen (gemeente Zuidplas, gemeente Gouda, gemeente Waddinxveen en het Hoogheemraadschap) een Bestuursovereenkomst (BOK) voor de verbreding van de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda aangegaan. Onderdeel van de afspraken was een bijdrage van de provincie aan de versnelling van de planuitwerking. Met het aangaan van de Wijzigingsovereenkomst BOK (GS besluit van 23 maart 2021) zal de oorspronkelijke subsidie worden omgezet voor andere bestemmingen, waaronder een subsidiereservering voor de kosten van mobiliteitsmanagement A20 NKG, waarvan de provincie conform de BOK een deel van de kosten bijdraagt in de vorm van een subsidie. De maatschappelijke baten zijn: verbetering doorstroming vóór de start van de verbreding A20 NKG. Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. De maateregelen worden door Rijkswaterstaat uitgevoerd op gronden van het rijk (areaal A20). Een subsidie is in dit geval het geëigende instrument om bij te dragen aan het project.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 400.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2021 in vergelijking met 2020 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2020 | Kadernota 2021 | Begroting 2021 | Voorjaarsnota 2021 | Maximaal te subsidiëren 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 17.715.575 | 17.518.000 | 17.518.000 | ||
Totaal | 17.715.575 | 17.518.000 | 17.518.000 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2021
Niet van toepassing.