3.6 Lange termijn doorkijk
Inleiding
Het begrotingssaldo is het verschil tussen de baten en lasten in 1 jaar. De baten zijn grofweg te verdelen in algemene dekkingsmiddelen en specifieke dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld rijksbijdragen, zijn vaak tijdelijk van aard. Als er geen bestemmingsreserves zouden zijn dan kunnen de lasten in principe nooit hoger worden dan de baten in een bepaald jaar.
Lasten
Toelichting:
De lasten zoals deze hierboven zijn weergegeven zijn inclusief de inzet van de bestemmingsreserves. Wat het aandeel is vanuit de bestemmingsreserves wordt verder toegelicht in de volgende onderdelen. De afname van de lasten door de jaren heen is voor een groot deel te verklaren door de afname van de inzet van de bestemmingsreserves. Een andere belangrijke reden voor de afname van de lasten de komende jaren is dat de € 160 mln aan incidentele middelen (€ 40 mln per jaar) uit het coalitieakkoord na 2023 stoppen. Dit is bij een aantal ambities duidelijk zichtbaar.
Toelichting:
De grafiek geeft inzicht in hoe de lasten per ambitie zich vanaf de Jaarrekening 2020 ontwiikkelen. Te zien is dat ten opzichte van de Kadernota 2021 sprake is van een stijging van de begrote lasten met € 18 mln. Ten opzichte van de Voorjaarsnota 2021 is er echter een verschil van € 40,8 mln minder begrote lasten. De realisatie in 2020 was juist weer € 61,8 mln lager dan de lasten zoals nu begroot voor 2022 in deze kadernota.
Inzet van bestemmingsreserves
Toelichting:
Per ambitie is aangegeven wat de gesaldeerde (toevoegingen en onttrekkingen) inzet is vanuit de bestemmingsreserves. Een plus betekent dat middelen uit de bestemmingsreserves gaan en het saldo ervan dus afneemt. De inzet van bestemmingsreserves is zichtbaar in een verhoging van de lasten. Dit is duidelijk zichtbaar voor Ambitie 5, in de periode 2021 en 2025 wordt hier totaal € 163 mln ingezet vanuit de bestemmingsreserves. Dit verhoogt in die periode dus de lasten incidenteel met hetzelfde bedrag. In 2022 wordt de bestemmingsreserve Begrotingssaldo 2024-2031 opgeheven. Het gevolg hiervan is dat er € 69,35 mln uit die bestemmingsreserve wordt ingezet richting het begrotingssaldo 2022 en daarmee de algemene reserve.
Bestemmingsreserves zijn incidentele middelen, hier kan dus ook alleen incidenteel beleid uit worden gedekt.
Saldo bestemmingsreserves
Reservenaam | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AWZI Nieuwe Waterweg | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Beheerplannen Natura 2000 en PAS | 9,5 | 7,8 | 5,9 | 3,8 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Bereikbaarheid | 43,3 | 26,8 | 22,0 | 18,7 | 18,1 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 | 17,6 |
Egalisatiereserve beheer & onderhoud | 73,1 | 55,0 | 44,0 | 19,1 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Groene ambities | 25,0 | 20,3 | 15,5 | 13,9 | 12,4 | 11,8 | 11,2 | 15,0 | 18,8 | 22,6 | 26,4 | 30,2 | 34,0 | 37,8 | 41,5 | 45,3 |
InnovationQuarter | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
IODS | 4,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsectoren | 12,4 | 12,4 | 13,0 | 5,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
MJP Bodem, ondergrond en grondwater | 25,6 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 |
Mobiliteit | 98,7 | 90,3 | 82,7 | 73,7 | 63,0 | 50,5 | 36,6 | 42,5 | 43,6 | 49,5 | 55,4 | 56,4 | 63,1 | 69,8 | 70,8 | 71,9 |
NatuurNetwerk Nederland | 66,8 | 43,0 | 27,8 | 17,6 | 10,4 | 5,4 | -0,3 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 |
Ontwikkelingsperspectief Grevelingen/Volkerak-Zoom | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Overcommittering OP-West | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Regionale gebiedsgerichte projecten | 1,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Res Project duurzame ontwikkeling Zuidplaspolder | 9,2 | 8,5 | 7,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Reserve Nazorg stortplaatsen | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Reserve Ontwikkelopgave natuur | 68,4 | 57,0 | 45,6 | 37,8 | 32,5 | 29,1 | 27,7 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 | 25,1 |
Restauratie&herbestemming monumenten | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Risicoreserve Delen Duurzame Energie | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Risicoreserve Energiefonds | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 | 46,4 |
Risicoreserve Regmed XB | 1,6 | 2,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Risicoreserve Revolverend Verenfonds | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Risicoreserve Waste to Chemistry | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Risicoreservering Grevelingen | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Versterking economie | 21,4 | 12,4 | 6,9 | 3,4 | 2,4 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Zandmotor | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Totaal | 620,9 | 453,1 | 392,5 | 310,5 | 260,0 | 236,1 | 214,1 | 220,1 | 224,9 | 234,6 | 244,3 | 249,1 | 259,6 | 270,1 | 274,9 | 279,7 |
Toechting:
Door het inzetten binnen de lasten of het opheffen van bestemmingsreserves neemt de komende jaren het saldo van de bestemmingsreserves fors af. In 2027 wordt het laagste punt bereikt van € 214 mln. Dit is een daling met
€ 407 mln ten opzichte van 2021. Aangezien voor de inzet van reserves geld moet worden geleend is de inzet hiervan dus schuldquote verhogend. Dit verklaart ook een deel van de stijging van de schuldquote zoals opgenomen bij de financiele indicatoren. Onderdeel van de bestemmingsreserves zijn ook de risicoreserves, deze worden in principe niet uitgegeven en zullen in het saldo zichtbaar zijn totdat ze zijn opgeheven of ingezet.
Baten
(bedragen x € 1 mln) | Huidig collegeperiode | Nieuw collegeperiode | Nieuw collegeperiode | Nieuwcolleperiode | |||||||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1a | Van het Rijk uit het provinciefonds Acress | 276,5 | 283,1 | 290,0 | 296,9 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 | 304,1 |
1b | Van het Rijk uit het provinciefonds Decentralisatie-uitkeringen | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
2 | Van het Rijk aan Motorrijtuigenbelasting | 347,8 | 345,8 | 343,8 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 | 342,0 |
3 | Overige bijdragen van het Rijk, andere provincies en gemeenten | 61,2 | 55,8 | 41,4 | 35,2 | 30,0 | 22,0 | 22,2 | 21,4 | 19,1 | 18,2 | 18,7 | 16,9 | 32,5 | 13,3 | 13,3 | 13,3 |
4 | Aan ontvangen dividend | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
5 | Aan precario, e.d. | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
6 | Overige Gronden | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Totaal baten | 690,6 | 689,7 | 680,2 | 679,2 | 681,0 | 672,9 | 673,1 | 672,3 | 670,1 | 669,2 | 669,7 | 667,8 | 683,4 | 664,3 | 664,3 | 664,3 |
Toelichting:
De baten zijn op 2 manieren weergegeven, als eerste binnen welke ambities de baten zijn opgenomen en als tweede wat de herkomst is van de baten. Binnen algemene dekkingmiddelen zijn alle baten opgenomen behalve nummer 3. Voor zowel het provinciefonds als voor de Motorrijtuigenbelasting is in de voorjaarsnota bij de mutaties op het begrotingssaldo onderbouwd hoe de meerjarenraming tot stand is gekomen. Voor het provinciefonds geldt daarbuiten nog het uitgangspunt dat de algemene uitkering van het provinciefonds voor alle jaarschijven die in de circulaire zijn opgenomen (t+5) verwerkt is. En voor de jaren erna wordt de stand van de laatste jaarschijf doorgetrokken. Een en ander heeft een verband met de prijscompensatie. Met name voor de baten genoemd onder 3 is zichtbaar dat deze in de meerjarenraming vooralsnog een dalende trend laten zien. Er is echter zicht op een aantal nieuwe rijksbijdragen vanuit het Rijk. Zodra deze formeel zijn worden deze opgenomen in de begroting.
Met betrekking tot 1b de Decentralisatie-uitkeringen, deze worden conform de circulaires opgenomen in de begroting. Er is op dit moment één structurele decentralisatie-uitkering, per jaar zijn er historisch gezien ook een aantal incidentele uitkeringen.
1b is in theorie een algemeen dekkingsmiddel, echter in de praktijk worden deze middelen voor een specifieke opgave beschikbaar gesteld. Onder andere hierom zijn de Specifieke Uitkering Stimulering (SPUK) in het leven geroepen. Deze lopen ook buiten het provinciefonds om en zijn de specifieke uitkeringen (DU) tot bijna nul terug gebracht.